Nu har Livsmedelsverket släppt de nya kostråd man har tänkt ska gälla från och med 2015, på remiss. Och för test i fokusgrupper.

IMG_1002.PNG

Förslag till råd om Bra matvanor – i korthet

• Ät lagom mycket.
• Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.
• Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
• Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
• Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
• Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
• Välj magra, osötade mejeriprodukter.
• Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.
• Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.
• Minska på saltet, men använd joderat salt.

I de uppdaterade råden vägs miljöhänsyn in på ett nytt sätt. Som konsument ska man inte behöva välja mellan hälsa eller miljö. Här lägger man fokus på att äta mer vegetabilier och mindre animaliska produkter.

Idag är dessutom hälften av alla vuxna i Sverige överviktiga.

Det effektivaste sättet för att förebygga viktuppgång säger Livsmedelsverket är att inte äta mer än man gör av med. I de nya råden lyfter man tydligare fram vikten av energibalans, där fysisk aktivitet lägger grunden. Det ska vara bra att röra på sig minst 30 minuter varje dag. Ny forskning visar också att stillasittande i sig ökar risken för sjukdom.

Äta lagom mycket, röra på sig i vardagen, äta mer grönt, äta mindre kött och både du och miljön mår bättre – det verkar vara vad Livsmedelsverket vill säga. Sunt!

lLivsmedelsverkets pressmeddelande om nya kostråd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *