Det är så himla TRÅKIGT!!!
Det är MYCKET roligare att göra så’nt som man är BRA på. Där man är STARK!

Nu är det ju så, att oftast är det enbart av godo att nyttja sina styrkor, äga det man är bra på, göra saker där man får excellera. Men just när det gäller kroppen, straffar det sig förr eller senare att bara använda och bygga på sina styrkor. Kroppen hamnar i obalans, både i styrka och rörlighet och om du inte har haft några krämpor innan ska du ge dig F-N på att du får flera stycken på en gång! *haha*

Jag har faktiskt jobbat en del på lina svagheter på egen hand. Jag har alltid varit svag i benen jämfört med överkroppen och dragit nytta av det, inte stärkt benen. Så har jag också haft många skador i just benen. Inte förrän idag fattar jag att det kan ha hängt ihop redan då.

2006 var jag med om en mc-olycka som mosade lite muskler i ena benet. När jag väl kom igång igen, hade jag turen att träffa en smart och inspirerande PT, dock tog det mig två år efter olyckan. Jag hade behövt regab långt tidigare, men nu blev det inte så och jag fick slita. Det gjorde ont, för s-tan vad jag fick jobba ned benen.

Så slutade jag träna och det innebar 3 år av förfall, tills jag fick lusten tillbaka i februari i år och då kom jag ihåg hur skönt det var att vara stark överallt och kopplade ihop det med det jag tycker mest illa om att träna – benen – och så fokuserade jag på det.
Bara det att det gick till överdrift åt andra hållet.

Mina obalanser är många. Ja, i princip alla. För vi har väl liksom bara tre dimensioner? Jag är svagare uppe än nere, svagare i höger än vänster nertill och vänster än höger upptill och så svagare bak än fram.

Och när man JOBBAR på sina svagheter, kommer det ÄNNU FLER KRÄMPOR KRYPANDE! För det verkar som att det onda liksom förflyttar sig genom kroppen på sin väg bort.
Jag tycker ju att det kunde vara trevligt om de liksom bara försvann!!!

Hälsenan på vänster sida krånglar. Den krämpan flyttar sig runt lite, men oftast ger sen sig till känna i höger knä och en triggerpunkt i sätet. Också på höger sida. Don’t ask why!!! Så, tåhävningarna har fått kompletteras med rumpstretch och triggerpunktsmassage.

Och så kommer vi till bröstryggen. Där är jag stel som en pinne. Och svag. Och stel. Gissa vart den krämpan tar vägen när jag jobbar med den? Ut i nacken på höger sida och i armvecket på vänster?!?

Idag jobbade jag med ländrygg, säte och bröstrygg – det ska bli spännande att se vad jag får för krämpa av det. 😉 Förutom en j-a träningsvärk.

Min naprapat gav mig ett tips om ett träningspass om jag har ont om tid, vill då upp flåset och jobba på rörlighet och styrka för stor del av kroppen; Komplexfemman. Här kommer en länk.

Mitt tips till dig är att nyttja dina styrkor och jobba med dina svagheter i livet, men stärk dina svagheter i kroppen innan det blir för smärtsamt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *